1401/05/11 تعداد بازدید: 295
print
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: در اقتصاد دانش بنیان باید روی نیروی انسانی سرمایه گذاری کرد

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جشنواره ملی مهارت با اشاره به اهمیت مهارت در اقتصاد دانش بنیان اعلام کرد که باید روی دانش پنهان که همان نیروی انسانی است سرمایه گذاری کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، محمدهادی زاهدی‌وفا، در این همایش با بیان اینکه از دهه هفتاد در دنیا اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شده است، گفت: مدل‌هایی که برای رشد در دنیا مطرح شد، رشد درون‌زا بود اما دو فرآیند انباشت دانش و انباشت نیروی انسانی در این زمینه مطرح شد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: هرکدام از این دو در دنیا طرفدارانی دارد. بزرگان اقتصاد دنیا معتقدند، اگر کسی راجع به رشد اقتصادی فکر کند، موضوع دیگری برایش جذاب نیست.

وی  اظهار کرد: در موضوع دانش‌بنیانی دوشاخه انباشت دانش و انباشت نیروی انسانی مهم است. رشد و پیشرفت کشورها منوط به این است که در زمان به انباشت نیروی انسانی موفق شوند. زیرا دانش را می‌توان از انسان جدا کرد و مقاله کرد اما نیروی انسانی امکان جدا کردنش وجود ندارد و دانش پنهان نام دارد.

زاهدی وفا بیان کرد: در کشورهای حوزه شرق در مدت کوتاهی سیر رشد اقتصادی سریع وجود داشت زیرا روی دانش پنهان سرمایه‌گذاری کردند. هر چه بر رشد نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنیم کم کارکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در بازار نیروی کار به سمت بازار کار دانش‌بنیان می‌رویم و آینده‌نگری در سیستم آموزش مهارتی ما باید مهم شود. درگذشته مهارت‌آموزی در سیستم استاد و شاگردی بود، اما با تغییر و تحولات رخ داده دیگر نظام سنتی استادشاگردی نیست و حجم آن چنان نیست که در فضای رقابت اقتصادی بسیاری از چرخه کار حذف می‌شود و ما در یک بازار محدودی سعی در حفظ آن داریم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امیدوارم نسل آتی ماهران در کار برای کشور ایجاد شود و اهمیت آموزش های فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروی انسانی برای رقابت جهانی است. در افق ۱۴۵۰ اهمیت مهارت‌آموزی ضرورت بقاء در نظام اقتصاد جهانی است.

نظرات:

loader