1402/02/24 تعداد بازدید: 182
print
تغییر رویکرد آموزش های مهارتی از عرضه محوری به تقاضا محوری  مهارت مؤثرترین مؤلفه کاهش نرخ بیکاری

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور در برنامه زنده «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما از تغییر رویکرد آموزشی این سازمان از عرضه محوری به تقاضامحوری مبتنی بر آمایش سرزمینی و نیاز کارفرمایان خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور؛ «غلامحسین حسینی نیا»، با اشاره به متقاضیان مهارت آموزی و مخاطبین این سازمان، بیان داشت: اعتقاد ما بر این است که داشتن مهارت تضمین کننده اشتغال پایدار افراد می شود.

* وجود جمعیت جوان، منبع قدرت کشور ایران

وی با بیان اینکه وجود جمعیت جوان منبع قدرت کشور ایران است، گفت: بیش از 3 میلیون و 200 هزار دانشجو وجود دارد که مخاطبین این سازمان و نیمی از آنها در رشته های خدماتی مشغول تحصیل هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به همراه وزارت علوم بحث مهارت آموزی این عزیزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را به جدیت دنبال می کند.

* اجرای طرح‌های کهاد، نخلستان، محیط کار واقعی و سرباز ماهر در راستای تحقق سند تحول دولت سیزدهم

معاون وزیر کار با اشاره به راه اندازی 302 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغل دانشجویان (TMC) تا کنون، افزود: پیش بینی شده است تا پایان سال جاری تعداد این مراکز را در دانشگاه ها به 350 مرکز برسانیم.

وی طرح های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرد و افزود: درطرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که متناسب با رشته تحصیلی و یا علاقمندی آنان ارائه می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنها در بازار کار، اقبالی ندارد نیز، پیش بینی شده است که در این طرح آموزش مهارتی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان همراه با تکنولوژی جدید در مراکز دولتی، آموزشگاه های آزاد، جوار و بین کارگاهی و ... به فارغ التحصیلان ارائه می شود.

وی با اشاره به کسب آموزش های مهارتی توسط 160 هزار سرباز در سال گذشته، اعلام داشت: طرح سرباز ماهر توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای با همکاری نیروهای مسلح و قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه اجرا شده است که در پایان خدمت هر سرباز علاوه بر کارت پایان خدمت، دارای یک گواهینامه مهارت باشد.

حسینی نیا طرح محیط کار واقعی را ترکیبی از طرح های استاد شاگردی ایران و سیستم آموزشی دوآل آلمان عنوان کرد و افزود: بیش از 3 میلیون و 200 هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۴٠٠ بنگاه اقتصادی ظرفیت ورود به این طرح را دارند.

معاون وزیر کار، اظهار داشت: متقاضیان و کارآموزان پس از ثبت نام در این طرح، آموزش های نظری خود را به طرق مختلف، مراجعه حضوری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای، آموزش های آنلاین و یا بسته های آموزشی کسب می کنند و پس طی این دوره از سوی سازمان به کارفرمایان و بنگاه های اقتصادی، معرفی می شوند.

وی با اشاره به حل مشکل بیمه تأمین اجتماعی این طرح، تصریح کرد: افراد متقاضی در این طرح به عنوان کارآموز تلقی می شوند که در کنار مهارت آموزی و آموزش های عملی، مهارت های نرم، مانند برخورد با مشتری، حسابرسی، کنترل درآمد و هزینه، تأمین مواد اولیه و نحوه فروش را یاد گرفته که بدون شک این آموزش ها پس از اشتغال کمک شایانی به مهارت آموز در پایداری شغل می کند.

حسینی نیا، بیان داشت: ظرفیت اشتغال کارآموزان در طرح محیط کار واقعی 83% و در سایر آموزش های سازمان 57% برآورد شده است.

* کاهش 9% نرخ بیکاری و 8% نرخ تعدیل نیروی انسانی در سال 1401

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با حضور در این برنامه، اذعان داشت: مطابق با آخرین گزارش مرکز آمار کشور در زمستان 1401،  نرخ بیکاری 9% و نرخ تعدیل نیروی انسانی 8% در سال گذشته کاهش داشته است که این مهم با همکاری همه دستگاه ها صورت پذیرفته است.

«محمود کریمی بیرانوند»، با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش هماهنگ کننده دستگاه ها، بخش خصوصی، کارفرمایان و ... در کاهش نرخ بیکاری را ایفاء می کند، گفت: امسال با هم افزایی بیش از پیش دولت، تشکل های کارگری و کارفرمایی شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشور خواهیم بود.

* مهارت مؤثرترین مؤلفه کاهش نرخ بیکاری

وی مهارت را مؤثرترین مؤلفه در کاهش نرخ بیکاری برشمرد و اظهار داشت: در وزارتخانه مسیر طولانی در کاهش نرخ بیکاری طی شده است که راه اندازی سامانه های جستجوی شغل و رصد اشتغال، نظام جامع اطلاعات بازار کار و ... از اقدامات مهم این وزارتخانه در این راستا می باشد.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، سامانه جستجوی شغل را فضایی برای اتصال کارجویان برای یافتن فرصت های شغلی و کارفرمایان خواند، افزود: این سامانه یکی از راهکار‌های دولت است که برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام در سامانه به نشانی http://shoghl.mcls.gov.ir، درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

کریمی بیرانوند، بیان داشت: این سامانه به نحوی طراحی شده است که کارجویان می‌توانند به‌صورت مستقل وارد سامانه شده و ثبت‌نام کنند و پس از تکمیل رزومه خود فرصت‌های شغلی موردعلاقه و مرتبط با خود را جستجو کند و در صورت نیاز درخواست استخدام خود را در سامانه ثبت کنند؛ همچنین کارفرمایان می‌توانند پس از ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات شغلی خود، فرصت‌های شغلی موردنیاز خود را در سامانه ثبت کنند و پس از بررسی و تأیید کاریابی‌ها در سامانه منتشر شود و در صورت نیاز کارفرما می‌تواند از میان رزومه‌های موجود در سامانه جستجو کرده و درخواست به‌کارگماری کارجو را در سیستم ثبت کند تا باقی مراحل توسط کاریابی انجام شود.

وی نداشتن مهارت مورد نیاز بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی را مسأله ای جدی در بیکاری آنان عنوان و تصریح کرد: نظام جامع اطلاعات بازار کار به عنوان یک ابر پروژه در این وزارتخانه تدوین شده است.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، با اشاره به تفاوت بازار کار علوم انسانی و علوم فنی، افزود: سیستم آموزش عالی بایستی با نیاز بازار کار تطبیق داده شود.

نظرات:

loader