1396/10/30 تعداد بازدید: 1035
print

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای تایباد گفت: در حال حاضر رشته «تراش سنگ های قیمتی» در صدر رشته های صنایع دستی قرار گرفته است.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، مرتضی ثابت اظهار کرد: با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان زیورآلات و جنبه درمانی و همچنین رویکرد دولت در ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی، رشته «تراش سنگ های قیمتی» در صدر رشته های صنایع دستی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ارائه آموزش های فنی و این رشته در مرکز آموزش فنی و حرفه ای تایباد اظهار کرد: رشته «گوهر تراشی» یکی از هنرها و صنایع قدیمی، با قدمتی حدود 10 هزار سال در ایران است اما با توجه به اینکه این رشته در ایران، جزو رشته‌های موروثی بوده، گسترش و پیشرفت چندانی پیدا نکرده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی (به عنوان زیورآلات و تزئینی و هم جنبه درمانی) و نیز رویکرد دولت در ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی، این رشته در صدر رشته‌های صنایع دستی قرار گرفته و به دلیل اهمیت نیز در شاخه کاردانش تعریف شده است. 

ثابت اضافه کرد: گوهرتراشی شغلی در حوزه صنایع دستی، شاخه طلا و جواهر می باشد و شامل وظایف انتخاب سنگ قیمتی و نیمه قیمتی ، برش ، تراش دامله ، جلا دادن ، ترمیم کردن مصنوعی سازی ،‌خطاطی و حکاکی سنگ های قیمتی و نیمه قیمی می باشد و با مشاغل طلا و جواهر سازی ، مخراج کاری  و گوهر شناسی در ارتباط می باشد .

وی ادامه داد: هنرجو در این رشته آموزشی ضمن آشنایی با انواع ابزارآلات، دستگاه تراش فست و نحوه کارکرد هر یک از آنها با مباحث گوهرشناسی، انواع تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آشنا می‌شود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای تایباد اظهار کرد: در شرایط فعلی اجتماع به دلیل کاهش فرصت‌‌های شغلی دولتی، مشاغل خانگی و مشاغل زود‌بازده در صدر برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری قرار گرفته است، هنرجو می‌تواند پس از اتمام تحصیل به این حرفه را به صورت خوداشغالی ادامه داده و محصولات تولیدی خود را روانه بازار کند یا با شرکت‌های خصوصی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند، همکاری کنند.

نظرات:

loader