1397/12/13 تعداد بازدید: 1265
print
آشنایی با دوره های آموزشی | آزمایشگر قطعات صنعتی با پرتونگاری(RT)

نام دوره آموزش

آزمایشگر قطعات صنعتی با پرتونگاری(RT)

 کد ملی آموزش شغل

311730110070051

 

طول دوره آموزش

با توجه به میزان ساعات برگزاری دوره در هفته ،  طول دوره حدود یک ماه و نیم می باشد(40  ساعت آموزش نظری و 92 ساعت آموزش عملی و در مجموع 132 ساعت ).

 

شرایط لازم  جهت شرکت در دوره

1-  دارا بودن تحصیلات  دیپلم فنی، ریاضی فیزیک

2- دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی

3- داشتن حداقل سن 15سال تمام ( به استناد تبصره 2 ماده 18 آئین نامه نحوه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی 15- 12 سال ، منوط به ارائه اجازه ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است).

 

مهمترین ملزومات این حرفه

رایانه با تمام متعلقات، کپسول آتش نشانی 6 کیلویی پودرخشک، رادیومتر، میزکار یا نگهدار کننده اشعه ایکس و......

 

مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت

کارآموزان پس از طی دوره آموزشی آزمایش قطعات صنعتی با پرتونگاری، در صورت تمایل جهت ارتقای مهارت های تخصصی خود، می توانند در دوره آموزشی حفاظت در برابر اشعه و تفسیر رادیو گرافی شرکت نموده و یا بصورت استاد شاگردی از اطلاعات تجربی استادکاران حرفه ای در این زمینه استفاده نمایند.

 

وضعیت کنونی ،آینده شغلی و مزایای اشتغال این حرفه

کارآموزان پس از گذراندن دوره آموزشی مذکور و کسب مهارت لازم می توانند به صورت خود اشتغالی و با داشتن سرمایه لازم ، مشغول به کارشوند. درصورت فراگیری مهارت پرتونگاری، کار با دستگاه اشعه ایکس و دوربین رادیو گرافی گاما، میزان درآمد ماهیانه این حرفه، به طور معمول با ۶ تا ۷ ساعت فعالیت روزانه ،  بین ۲ تا 3میلیون تومان متغیر است . مراکز صنعتی نیز می توانند مهارت آموختگان این حرفه را جذب نمایند.

 اهمیت  شغل آزمایشگر قطعات صنعتی با پرتونگاری(RT)

پرتونگاری یکی از کاربردی‌ترین روش‌های بازرسی می‌باشد. در این روش از پرتوهای ایکس و گاما برای شناسایی عیوب درون قطعه استفاده می‌شود.پرتوهای ایکس و گاما دارای طول موجهای بسیار کوتاه هستند و به همین دلیل انرژی بسیار زیادی داشته و قدرت نفوذ و عبور از درون قطعه را دارند. وجود  هرگونه عیب،  باعث کاهش یا افزایش میزان اشعه عبوری از قطعه می‌شود. با استفاده از فیلم پرتونگاری،  این پرتوها ثبت شده و پس از ظهور فیلم می‌توان به تفسیر عیوب فیلم پرداخت.

  

شرح شغل

آزمایشگر قطعات صنعتی با پرتونگاری(RT) کسی است که پس ازگذراندن دوره آموزشی بتواند از عهده آماده کردن و بکارگیری دستگاههای پرتونگاری صنعتی جهت عیب یابی قطعات صنعتی، تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش برآید.

مزایای گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای کد استاندارد بین المللی مشاغل (2008-ISCO) می باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره مند گردند. از جمله این مزایا : ضوابط جایگزینی و احتساب دوره های آموزش فنی و حرفه ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)، در طرح های طبقه بندی مشاغل کارگاه های مشمول قانون کار .

 

نظرات:

loader