1402/02/23 تعداد بازدید: 215
print
مولدسازی کارگاه های نیمه تعطیل و راکد با واگذاری به بخش خصوصی و شرکای اجتماعی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست وبیناری «توافقنامه اجرایی-آموزشی سال ١۴٠٢» بر مولدسازی کارگاه های نیمه تعطیل و راکد و واگذاری آن به بخش خصوصی و شرکای اجتماعی تأکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، آیه 159 سوره مبارکه «آل عمران» را بهترین الگو برای مدیران خواند که باید آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی هدف کارکنان خدوم سازمان را تلاش در مسیر سعادتمندی جوانان و پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: مهمترین سلاح کارکنان سازمان ایمان به هدف شان است که با عزم جدی مسیر توسعه کشور را دنبال می کنند.

* پیش بینی ارائه آموزش های مهارتی به 4 میلیون نفر تا سال 1406

معاون وزیر کار، با اشاره به تدوین چهار راهبرد اساسی در سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای نهضت ملی مهارت آموزی و پیش‌بینی ارائه آموزش های مهارتی به 4 میلیون نفر تا سال 1406، تصریح کرد: در برنامه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است که حدو 4 میلیون نفر ساعت آموزش توسط بخش‌های دولتی و خصوصی به شاغلان، کارجویان و متقاضیان مهارت آموزی ارائه شود.

 

* بهره گیری از ظرفیت های شرکای اجتماعی، اصناف و ... در ارائه آموزش های مهارتی

وی ملاک ارزیابی اقدامات استان ها را شاخص های مشخص شده در توافقنامه اجرایی – آموزشی 1402 برشمرد و اذعان داشت: برای تحقق توافقنامه مذکور ضروری است از ظرفیت های شرکای اجتماعی، اصناف و ... بهره ببریم، زیرا می تواند منجر به درآمدزایی برای استان شده  که به جز سهم اندکی از آن برای هزینه کرد در موارد خاص، تمام آن به استان تعلق می گیرد.

* مولدسازی کارگاه های نیمه تعطیل و راکد در استان ها

حسینی نیا با تأکید بر مولدسازی کارگاه های نیمه تعطیل و راکد در استان ها، اعلام داشت: کارگاه های مذکور بایستی به ترجیحاً به مؤسسات کارآموزی آزاد و شرکای اجتماعی به شرط ارائه آموزش های مهارتی و در صورت عدم استقبال از سوی آنان در مناطق محروم با شرط ارائه رایگان آموزش ها به مؤسسات خیریه واگذار شود.

* ارائه آموزش های تخصصی و عدم اکتفا به حداقل های آموزشی

وی با بیان اینکه ارائه آموزش ها در بخش دولتی و به ویژه آموزشگاه های آزاد باید بر اساس آمایش منطقه صورت پذیرد، گفت: برای پیشبرد اهداف سازمان نیازمند ارائه آموزش های مهارتی و تخصصی هستیم و در این مسیر نباید به حداقل ها اکتفا کنیم و می توانیم در تربیت نیروی انسانی ماهر به سراغ شرکای اجتماعی برویم.

* سخاوت در واگذاری تجهیزات و امکانات کارگاه های آموزشی غیرفعال و راکد

وی با بیان اینکه در واگذاری تجهیزات و امکانات کارگاه های آموزشی غیرفعال و راکد، بایستی سخاوتمند باشند، خواستار هم افزایی در بهره گیری از پتانسیل ها و امکانات دو طرفه در جهت ایجاد با اولویت واگذاری درون استانی شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، عدم انتخاب رشته توسط درصد بالایی از پذیرفته شدگان در کنکور را نشان از بالا رفتن درک جامعه از نیاز بازار کار دانست.

* عدم خروج افراد بی بضاعت از چرخه آموزش های مهارتی

وی با تأکید در نظر گرفتن آموزش به افراد کم بضاعت و بی بضاعت، خاطرنشان ساخت: کسی به دلیل بضاعت کم از چرخه آموزش خارج نشود و می توان به این افراد با کمک کمیته امداد، بهزیستی و خیرین مهارتی (بورسیه مهارتی) آموزش های رایگان ارائه داد.

حسینی نیا با اشاره به ارائه 10% آموزش های رایگان در مؤسسات کارآموزی آزاد، بیان داشت: آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در قالب مشارکت های اجتماعی به افراد بی بضاعت آموزش رایگان ارائه می دهند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خواستار توجه ویژه به اجرای تفاهم نامه های منعقده، واگذاری کارگاه های آموزشی راکد و نیمه فعال با بهره گیری از قوانین مختلف در واگذاری کارگاه های آموزشی، جابه جایی تجهیزات کارگاه های آموزشی شد و اعلام کرد: بایستی خودمان را برای سخت ترین و مستندترین نوع ارائه آمار، اطلاعات و گزارش ها برای تحقق توافق نامه اجرایی – آموزشی آماده کنیم.

شایان ذکر است در نشست وبیناری «توافقنامه اجرایی-آموزشی سال ١۴٠٢» که با حضور «امیر میمنت آبادی» معاون توسعه مدیریت و منابع، «علی حسین شهریور» معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، «محمدرضا شاه پسند» معاون آموزش و مدیران کل ستادی و استانی برگزار شد، عملکرد اجرای توافق نامه اجرایی – آموزشی سال 1402 در فروردین ماه مورد بررسی قرار گرفت.  

نظرات:

loader