1400/07/24 تعداد بازدید: 358
print
مسابقات مهارت زمینه کشف استعدادومهارت

مسابقات مهارت، زمینه کشف استعداد و خلاقیت

مهارت آموزی به عنوان رکن اساسی پذیرفته شده جهانی در حوزه تولید، اشتغال و توسعه مبتنی بر نیروی کار ماهر، در دهه‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مورد توجه سیاستگذاران حوزه اقتصاد بوده است و از این مسیر استعدادهای مختلفی در حوزه‌های فنی کشف شده و پرورش یافته‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، موضوع کشف استعدادها نکته‌ای است که در همه زمینه‌های آموزشی مورد توجه سیستم‌های آموزش کشورها قرار می‌گیرد و در واقع این اقدام در قالب سیاست‌های نظام‌مند حوزه آموزش است که می‌تواند منجر به شکوفایی استعدادها و توانمندیهای افراد در زمینه‌های متفاوت شده و افزایش بهره‌وری نیروی کار را در راستای توسعه در آینده موجب شود.

یکی از سازمانهایی که در راستای آموزش نیروی انسانی بر اساس تعاریف و وظایف قانونی می‌تواند بسیار اثرگذار بوده و شرایط را برای کشف، پرورش و شکوفایی استعدادهای انسانی در قالب نیروی کار ماهر ماهر فراهم آورد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که با ارائه آموزش‌های فنی به روز در حوزه‌های مختلف برای افراد جامعه و نیروی کار این مهم را انجام می‌دهد و در این مسیر، مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت می‌تواند زمینه‌ای برای بروز توانایی‌ها و خلاقیت افراد باشد.

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مسابقات ملی مهارت، رویدادی است رقابتی، پروژه محور که سالانه در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برای جوانان زیر ۲۲ سال در ۶۵ رشته برگزار می شود و این مسابقات منتج به شناسایی و کشف استعدادهای برتر مهارتی شده و به عنوان گامی در راستای انتخاب تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در مسابقات جهانی مهارت که هر دو سال یک بار در بین کشورهای عضو سازمان جهانی مهارت برگزار می‌شود.

در همین ارتباط و بر اساس اعلام سازمان اموزش فنی و حرفه‌ای، فاز اول «نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت» به میزبانی استان‌های مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و کردستان از ۲۲ مهر سال جاری با حضور ۱۷۰ رقابت کننده آغاز می‌شود.

در همین ارتباط «مهدی دارائی» مدیر دفتر مسابقات ملی و بین المللی مهارت این سازمان از برگزاری فاز اول نوزدهمین مسابقات ملی مهارت از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۲ تا ۱۴۰۰/۰۸/۱۳ به میزبانی استان‌های مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و کردستان خبرداد و گفت: در فاز نخست نوزدهمین مسابقات ملی مهارت، ۱۷۰ رقابت کننده از سراسر کشور طی ۳ روز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

مدیر دفتر مسابقات تصریح کرد: این دوره از مسابقات که برای اولین بار به صورت غیر متمرکز و غیر همزمان با توجه به شرایط رنگ‌بندی ناشی از شیوع کرونا  و وضعیت استان های میزبان در ۱۳ استان کشور برگزار می شود.

 بنابر این گزارش، این دوره از مسابقات با حضور ۵۷۵ رقابت کننده از سراسر کشور که ۴۶۳ رقابت کننده در قالب تیم‌های مهارت استانی به همراه ۱۱۲ نفر در قالب ۵ تیم مستقل مهارتی از وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فرهنگیان در ۱۳ استان کشور شامل: اصفهان، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، مازندران و یزد در ۳۳ رشته مهارتی برگزار می شود.

مدیر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه نوزدهمین مسابقات ملی مهارت برای نخستین بار با مشارکت موثر دستگاه های دولتی و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی برگزار می شود، افزود: برگزیدگان نهایی نوزدهمین مسابقات ملی مهارت برابر تصمیمات ستاد اجرایی مسابقات ملی مهارت به مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۲ شانگهای که در کشور چین برگزار می شود، اعزام خواهند شد.

 

حل مسئله بیکاری با مهارت‌آموزی ممکن است

«مهدی دارایی» مدیر مسابقات ملی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پیش از این در گفتگو با آتیه آنلاین گفت: کلید حل معضل مدرک‌گرایی و بیکاری اقشار فارغ‌التحصیل که هزینه‌های بسیاری را به دولت و جامعه تحمیل می‌کند، مهارت‌آموزی است و در واقع مسابقات مهارت، ویترین انسان‌های موفق در حوزه آموختن مهارت‌ها است.

وی با اشاره به اهمیت عضویت و حضور کشورمان در سازمان آسیایی مهارت و برنامه‌های تعامل با این سازمان گفت: «با توجه با اینکه برای برگزاری مسابقات ملی مهارت همواره ما نیازمند مشارکت بخش دولتی بوده و هستیم، تلاش این است که این مسابقات از طرف مسئولان جدی گرفته شود و به آن به عنوان رویداد نخبگانی رسمی ‌در سطح کشور توسط دیگر دستگاه‌ها نگریسته شود.

وی تصریح کرد: در چهارمین مجمع عمومی‌ سازمان آسیایی مهارت، نمایندگان کشورمان با ارائه گزارشی از عملکرد و توانایی‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و ارائه برنامه‌های آتی توانستند رأی اعتماد کشورهای عضو را اخذ کرده و کشورمان توانست به صورت رسمی ‌به عضویت سازمان آسیایی مهارت پذیرفته شود.

سازمان مسابقات مهارت آسیایی، یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی از کشورهای عضو قاره آسیا است که برای ارتقاء مهارت‌های فنی و کیفیت بخشی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شده و ا قصد دارد اهمیت تعالی حرفه‌ای و آموزش و حرفه‌ای با کیفیت بالا در سطح آسیا را ارتقاء داده و ارزش مهارت‌ها را از طریق شناسایی متخصصان ماهر نشان دهد و این سازمان با تمرکز بر چهار رکن اصلی برنامه‌های تعیین شده؛ ارتقاء مهارت‌ها، آموزش، همکاری‌های بین‌المللی و مسابقات مهارت و به عنوان قطب آسیایی برای تعالی مهارت‌ها با هدف ایجاد یک جهان بهتر از طریق قدرت مهارت‌ها.

دارایی ادامه داد: تلاش سازمان فنی و حرفه‌ای این است که مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت جدی گرفته شود و این مسابقات عملاً مانند سنگ بنای تمامی رقابت‌هایی است که برای این مجموعه تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی برگزاری مسابقات ملی مهارت است و این مسابقات عملاً تمامی ‌گروه‌های سنی زیر ۲۱ سال کشور را بدون توجه به جنسیت، با توجه به سواد و دانش آنها به صورت کاملاً پروژه‌محور و با توجه به استانداردهای جهانی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در پایان و پس از مراحل شهرستانی، استانی و ملی، در مسابقات، منتخب و در اردوهای آماده‌سازی به عنوان سرآمد تشخیص داده شده و بعد از آن تحت عنوان تیم ملی مهارت کشور به مسابقات آسیایی و جهانی مهارت اعزام می‌شوند.

دارایی در پایان اظهار داشت: تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ‌ایران با حضور در مسابقات جهانی مهارت در بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ موفق به کسب دیپلم‌های افتخار، مدال‌های برنز و نقره در ادوار مختلف این مسابقات شد و قابل توجه است که بهترین رتبه ایران در مسابقات سال ۱۳۹۲ در آلمان رقم خورد که تیم کشورمان به مقام چهارم مسابقات دست یافت.

نظرات:

loader