1400/07/15 تعداد بازدید: 343
print
سهم آموزش فنی و حرفه ای به 30 درصد می رسد جلسات شورای عالی آموزش فنی دوماهانه می شود

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه سهم آموزش فنی و حرفه‌ای از آموزش‌های کشور به 30 درصد می‌رسد، گفت:‌ جلسات دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای هر دو ماه یکبار برگزار می‌شود.

 
غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای از چه زمانی جلسه داشته است، گفت: آخرین جلسه این شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای اردیبهشت امسال بوده است که قرار بود در آن جلسه چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای تصویب شود اما ظاهراً به نتیجه قطعی نرسیدند و موضوع باقی مانده است که تلاش می‌کنیم در جلسه بعدی این شورا یک بررسی دقیق از سوابق و الزامات موجود در قانون و دستور کار آن داشته باشیم. 
 
وی افزود: موضوع چارچوب صلاحیت حرفه‌ای به عنوان موضوع اصلی در نظر گرفته می‌شود و این کاری است که به تازگی برعهده بنده گذاشته شده است و با توجه به اینکه من عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هستم که آخرین مسئولیت من ریاست دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بود و هم‌اکنون به عنوان عضو شورای مرکزی دانشگاه علمی و کاربردی هستم و نیز با  توجه به سابقه کار در وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول دفتر مطالعات و ارزشیابی آموزش و ترویجی بودم امیدوارم با نگاه فرابخشی موضوعات شورای عالی فنی و حرفه‌ای را مطرح کنم و مصوبات این شورا را داشته باشیم.
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: به عنوان یک وظیفه ملی به شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای می‌پردازم که این شورا بخشی از وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیست، بلکه سازمان فنی و حرفه‌ای هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان آموزش فنی و حرفه‌ای در این نظام تعریف شده است.
 
حسینی‌نیا گفت: همچنین تلاش بر این است که دبیرخانه مستقل و ملی برای شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای در نظر بگیریم که منجر به اعتلای نظام آموزش جامع تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور شود.
 
وی افزود: براساس آنچه قانون برعهده ما گذاشته است و در آیین‌نامه ذیل آن آمده است جلسات شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای را هر دو ماه یکبار برگزار کنیم و جلسات کارگروه‌های تخصصی ذیل آن را هر ماه یکبار برگزار خواهیم کرد.
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: با نگاه مثبتی که رئیس جمهور به موضوع توسعه آموزش مهارتی دارد و همچنین نگاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس دبیرخانه یا دبیر شورای عالی اشتغال کشور نسبت به اهمیت آموزش مهارتی دارد و نیز معاون اول رئیس جمهور این شورا است که همه این افراد تأکید بسیار جدی بر اهمیت آموزش مهارتی در توسعه شغلی کارجویان و مهارت‌افزایی شاغلان و پایدارسازی شغل آنها دارند.
 
حسینی‌نیا گفت: با توجه به تحولات سریع تکنولوژی در دنیا باید نظام آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی از طریق شورای عالی مربوطه دنبال شود.
 
وی افزود: در قانون آمده است که تا سال 1400 باید سهم آموزش مهارتی در کشور از کل آموزش‌ها به 30 درصد برسد و تلاش ما براین است که در قالب این شورا سهم آموزش مهارتی را افزایش دهیم.
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مورد اینکه چه برنامه آموزش مهارتی منجر به اشتغال را دنبال می‌کنید، گفت: رویکرد ما در دوره جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مبتنی بر تقاضای بازار است و از رویکرد عرضه‌محوری در آموزش فنی به سمت آموزش تقاضامحور حرکت می‌کنیم. در این راستا آموزش اشتغال برای مشاغل جدید و ارتقای مهارت‌های شغلی شاغلان فعلی در جهت پایدارسازی شغل آنها را دنبال می‌کنیم. 
 
به گفته حسینی‌نیا افزایش ضریب اشتغال مهارت‌آموزان را دنبال می‌کنیم و با همکاری شرکای اجتماعی براساس تفاهم‌نامه‌ها و آموزش منجر به اشتغال را پیگیری می‌کنیم.
 
وی همچنین گفت: در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که متولی اشتغال هستند یا طرح‌های اشتغالزا را اجرا می‌کنند تلاش داریم همراه با آموزش مهارت باشد. حتی دستگاه‌های غیردولتی مانند کمیته امداد امام خمینی و یا بنیاد برکت و یا سایر مؤسساتی که فعالیت اشتغالزا دارند یک بسته آموزش در طرح‌های آنها تعریف کنیم که به عنوان حلقه زنجیره تولید و اشتغال باشد.
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: برخی از طرح‌ها مانند طرح کارآفرینی مهارت بنیان تعریف می‌کنیم و اجرای آن را به طور جدی دنبال می‌کنیم و نیز طرح آموزش دوگانه همراه با مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار و طرح زیست‌بوم مهارت‌آموزی و کسب و کار برای دانشجویان دانشگاه‌ها و نیز برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها طرح‌هایی اجرا می‌کنیم که منجر به اشتغال ‌آنها شود.
 
نظرات:

loader