1401/03/24 تعداد بازدید: 258
print
در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری عنوان شد: آمادگی جهش به نسل چهارم انقلاب صنعتی با ورود آموزش های مهارتی به مشاغل نوظهور و تلکنولوژی های برافکن

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ورود آموزش های مهارتی به مشاغل نوظهور و تلکنولوژی های برافکن را جهشی بزرگ به سمت نسل چهارم انقلاب صنعتی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، حضور اعضای اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی را نشان از اهمیت و جایگاه ویژه مهارت آموزی برای این کمیسیون برشمرد و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور متولی ارائه آموزش های مهارتی با دارا بودن 640 مرکز ثابت دولتی و 13 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، به دنبال گسترش چتر مهارتی و نهضت مهارت افزایی در مشاغل آینده و آینده می باشد.

 

 

 

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از وضعیت کار در سال 2030، اذعان داشت: وضعیت کار در جهان آینده حاکی از این است که نیمی ‌از کارها و ماهیت شغل‌ها در آینده تغییر می کند و به این واسطه، با حجم وسیعی از مشاغل نو مواجه می شویم که نیازمند کسب مهارت در آن می باشیم.  

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که در سال 2030 چیزی در حدود 35٪ از مهارت‌های مورد نیاز برای نیروی کار تغییراتی جدی خواهند داشت و یک گام مهم برای جهش به انقلاب چهارم صنعتی بکارگیری مربیانی است که نه‌تنها در رشته تخصصی خود حرفه‌ای و کارآزموده‌اند بلکه فعالیت و ارتباط تنگاتنگی هم با فناوری اطلاعات و تکنولوژی های  برافکن دارند.

وی با اشاره به 19 جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در چهار خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر به ارائه آموزش های مهارتی در حوزه های آموزشی جوار صنایع، آموزش روستایی و عشایر، جوار دانشگاه، موسسات کارآموزی آزاد، مراکز ثابت دولتی، پادگان ها، زندان ها و مدارس می پردازد.

حسینی نیا، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را شیوه جدیدی در سیستم نوین آموزش مهارت عنوان و تصریح کرد: یکی از سیستم های نوین آموزش مهارتی در دنیا به ویژه در کشور آلمان که به عنوان قطب صنعتی در کل دنیا مطرح است،  سیستم آموزش دوگانه است که این سیستم آموزشی تفاوتش با سیستم های عادی آموزش مهارتی این است که در آموزش فنی و حرفه ای استانداردها 30 درصد تئوری و 70 درصد عملی و هر دو در محیط کارگاهی انجام می پذیرد.

وی از توانایی بیش از یک میلیون و 400 واحد صنفی در ورود به طرح آموزش در محیط واقعی کار، خبر داد و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در طول سال با حداکثر توان خود قادر به ارائه آموزش های مهارتی به یک میلیون و 200 هزار نفر به صورت تقریبی می باشد که در صورت هم افزایی واحدهای تولیدی و صنفی، 1400 نفر دیگر زیر چتر مهارتی قرار خواهند گرفت.  

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای طرح کهاد ویژه دانشجویان در حال تحصیل و اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاه ها، موسوم به طرح نخلستان را تکمیل کننده حلقه مهارتی و اشتغال آفرین در حوزه مهارت افزایی فارغ التحصیلان دانشجویی برشمرد.

وی با اشاره به وضعیت معیشت و رفاه کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای عزم خود را در گسترش چتر مهارتی و نهضت مهارت افزایی جزم کرده است.

حسینی نیا در پایان سخنان خود خواستار توجه جدی به مشکلات این سازمان از جمله تأمین اعتبارات مواد مصرفی و حق التدریس مربیان ساعی سازمان، بهبود وضعیت معیشت کارکنان شد و گفت: از تلاش های ارزشمند همکاران ساعی و پرتوانم در خانواده بزرگ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تمامی حوزه های آموزشی، پژوهشی، اداری و پشتیبانی، همه و همه؛ مربیان دلسوز و متخصص، همکاران با انگیزه و همراه، کارشناسان پرتوان و تلاشگر و مسئولان ساعی در دو بخش دولتی و خصوصی تقدیر و تشکر می نمایم.

نظرات:

loader