1400/08/20 تعداد بازدید: 349
print
حسینی نیا:پژوهش ابزار کلیدی برای تحول در آموزش مهارت است

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه شورای پژوهش سازمان با تأکید بر آینده نگاری، پژوهش را ابزار کلیدی برای تحول در مهارت آموزی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، جلسه شورای پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان، معاونین سازمان و اعضای شورا 19 آبان سال جاری در محل سالن جلسات دفتر ریاست سازمان برگزار شد.

بنا براین گزارش در این شورا که با دستور کار گزارش وضعیت طرح های پژوهشی و بررسی رویکردها و محورهای پژوهش و تعیین اولویت های پژوهشی سال 1400تشکیل شد، حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با تأکید بر اهمیت برگزاری مستمر جلسات شورای پژوهش گفت: لازمه ایجاد تحول در آموزش های مهارتی، برنامه ریزی است که ابزار اصلی آن «پژوهش» است.

وی ادامه داد: پژوهش باید مبتنی بر آینده نگاری و راه گشا باشد تا بتواند برای نیروهای جوان به ویژه در حیطه نیاز بازار، چتر مهارتی ایجاد کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در همین رابطه به مواردی از قبیل: تشکیل اتاق فکر، طراحی میکروپروژه ، ایجاد بانک اطلاعاتی از پژوهشگران و تعامل با شرکا تأکید کرد.

در ادامه، علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ضمن معرفی زمینه های اصلی و اهداف کلان پژوهشی سازمان به بیان اولویت های پیشنهادی پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پرداخت و گفت: اولویت های مذکور بر اساس نیازسنجی از استان ها و مسائل و نیازهای سازمان و در چارچوب سند پژوهش احصا شده است.

وی زمینه های اصلی پژوهش سازمان را آموزش و یادگیری بر اساس توسعه صلاحیت های حرفه ای و شغلی و استانداردهای آموزشی، ساختارها و سیستم های مهارت آموزی و پیامدها و تأثیرات مهارت آموزی اعلام کرد.

شهریور گفت: طراحی و استقرار سیستم پویای پیش بینی مهارت(رصدخانه مهارت)، شناسایی و تدوین سند حرفه، شایستگی ها و مشاغل مورد نیاز کسب و کارهای نوین، تدوین الگوی توسعه حرفه ای مشاغل تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر اساس نظام آموزشی کارکنان دولت از جمله اولویت ها است.

طراحی و اجرای برنامه توسعه مهارت در حوزه مشاغل سبز، نوین و آینده، استقرار برنامه تضمین کیفیت آموزش فنی و حرفه ای، برنامه تربیت آزمونگران، اجرای برنامه اعتبارسنجی و اعتباربخشی(رتبه بندی) موسسات ارائه دهنده آموزش دهنده آموزش فنی و حرفه ای در دو بخش دولتی و غیردولتی و تدوین چارچوب شایستگی های دیجیتال، هوش مصنوعی، انقلاب صنعتی چهارم و کسب و کار و کارآفرینی نیز از سوی معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان به عنوان اولویت پژوهشی در سال جاری عنوان شد.

همچنین تجزیه و تحلیل حرفه و تدوین استاندارهای شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر صلاحیت حرفه ای، طراحی و اجرای روش های ارائه آموزش فنی و حرفه ای الکترونیکی با فناوری های روز، اجرای الگوی توسعه مهارت در زمینه مشاغل نوظهور با هدف ارتقای اشتغال و اقتصاد روستایی و عشایری از دیگر موارد طرح شده بود.

طراحی و استقرار سامانه جامع برنامه ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، طراحی و استقرار نظام پایش و ارزیابی آماری سازمان در راستای برنامه سوم توسعه آمار کشور و تدوین سند مهارت مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز در زمره اولویت های پژوهشی پیشنهادی در شورا عنوان شد.

در ادامه جلسه شورای پژوهش، اعضا به بیان پیشنهادات و ارائه نظرات خود پرداختند و مقرر شد با هدف اجرایی کردن موارد پژوهشی ظرف دو هفته آینده جلسه شورا با هماهنگی دبیرخانه شورا برگزار و اولویت های پژوهشی سال 1400 نهایی شود.

نظرات:

loader