1401/03/17 تعداد بازدید: 343
print
 تکمیل حلقه مهارتی دانش بنیان و اشتغال آفرین با اجرای طرح نخلستان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آیین انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری موسوم به طرح نخلستان را تکمیل حلقه مهارتی و اشتغال آفرین در حوزه مهارت افزایی فارغ التحصیلان دانشجویی برشمرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا» انعقاد این تفاهم نامه را رویدادی بسیار مهم در مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در حوزه مشاغل و کسب و کارهای نوین (موسوم به طرح نخلستان) و با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنان از طریق اجرای دوره‌های آموزش فنی و حرفه ای در حوزه نوآوری، کارآفرینی فناوری های نوین یا دانش بنیان بر اساس استانداردهای مهارت، دانست.

وی جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی را ثروتی بسیار ارزشمند عنوان و تصریح کرد: جوانان دانشگاهی به عنوان یکی از ثروت های جامعه محسوب می شوند و بستر برای توانمندسازی فارغ التحصیلان و ورود به بازار کسب و کار با اجرای طرح نخلستان و انعقاد این تفاهم نامه همکاری فارغ التحصیلان مهیا می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به تدوین استانداردهای مهارتی مشاغل آینده توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، بیان داشت: حدود یک میلیون جوان دانشجو داریم که به دلیل نداشتن مهارت، توانایی ورود به بازار کار را ندارند و در این طرح با تأکید بر فناوری های نوین و بهره گیری از دنیای فناوری اطلاعات این مشکل حل می شود.

وی طرح کهاد را از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حوزه دانشگاه، عنوان و تصریح کرد: طرح کهاد با هدف آشنایی دانشجویان با مهارت های متناسب با نیاز بازار کار رشته تحصیلی آنها با توجه به سیاست «توسعه توانایی های مهارتی دانشجویان دانشگاهی» و اجرای دوره های مهارت آموزی برای جامعه هدف دانشجویان است.  

 حسینی نیا با اشاره به اینکه ایجاد حلقه مهارتی در دانشگاه ها سبب گسترش فعالیت های دانش بنیان و تمهید مهارت های مشاغل آینده بر پایه تکنولوژی های نوین در کشور می شود، اذعان داشت: امروز بعد از چندین ماه برنامه ریزی، طراحی نقشه راه و جذب شرکای اجتماعی موفق به اجرای طرح نخلستان  شدیم.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه سام (ساماندهی آموزش مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای)، اظهار داشت: به منظور ارتقاء شأن و منزلت حرفه‌ای، هویت بخشی و افزایش سطح توانمندی مربیان شاغل در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و افزایش کارایی آموزش‌های مهارتی و اعتباربخشی به گواهینامه های مهارتی سازمان، طرح ساماندهی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را با صدور کد شناسایی مربیان تهیه و تدوین کرده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: یکی از محورهای اساسی کار و زمینه‌های اصلی فعالیت بحث مربیانی است که با داشتن دانش روز و طیف وسیعی از مهارت‌های مورد نیاز آمادگی ارائه آموزش برای جمعیت چند میلیون نفری سازمان آموزش فنی حرفه‌ای را داشته باشند.

حسینی نیا در پایان سخنان خود از تمرکززدایی آموزش های مهارتی ویژه مربیان در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و راه اندازی پارک علم و فناوری مهارتی در این مرکز خبر داد.

* ۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

در ادامه معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین امضای تفاهم نامه اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری  موسوم به طرح نخلستان در مرکز تربیت مربی و پژوهش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ۴۴ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، افزود:  امروز بسیاری از رشته ها از جمله آی تی در کشورهای پیشرفته بیشترین شغل را دارند در حالی که در کشور ایران این افراد بیکار هستند.

علی خیرالدین ادامه داد:  در سال ۹۷ سه میلیون و ۱۷۰ هزار فارغ التحصیل بیکار داشتیم که یک میلیون و ۳۹۰ هزار نفر دانش آموخته دانشگاه هستند.

وی گفت:  در طرح نخلستان برآن هستیم برای ۵۰۰ هزار نفر در بازه زمانی پنج ساله شغل ایجاد کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: یکی از سازمان های موفق در کشور سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بحث اشتغال است و امروز بازنگری دوره های آموزشی، تغییر برخی سر فصل ها و ایجاد برخی دوره های جدید را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پارک های علم و فناوری گفت: اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور در کشور داریم.

خیرالدین بیان داشت: به این آمار باید وجود یک هزار و ۷۷۸ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد اضافه داشت و در مجموع،۶ هزار و ۶۷۱ شرکت دانش بنیان داریم و ۹ هزار نفر در واحدهای فناور شاغل هستند.

خیرالدین با یادآوری ایجاد ۳۲۰ هزار شغل توسط شرکت های دانش بنیان در کشور، تأکید کرد: توسعه و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و ترویج کار آفرینی و فرهنگ‌دانش بنیانی، تجاری سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش بنیان و طراحی، تدوین و پایش نظام ملی نوآوری از جمله راهبردهای معاونت فناوری و نو آوری است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: دانش بنیان بستر مناسبی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و اشتغالزایی می باشد و در سال گذشته دانش بنیان ها ۶۵ هزار شغل ایجاد کردند و امسال به ۹۰ هزار شغل از طریق دانش بنیان ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دست یافته ایم.

خیرالدین تأکید کرد: طرح نخلستان مشکلات مهارتی را برای ورود به بازار کار حل می کند و طرح های دستیار فناور، تور فناور از جمله طرح هایی است که در دستور کار با هدف کمک به آشنایی دانشجویان با محیط کار و صنعت در حین تحصیل مدنظر قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، تفاهم نامه اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری  موسوم به طرح نخلستان  از تاریخ امضاء و مبادله بین طرف ها به مدت "پنج سال" معتبر و با توافق آنها برای یک دوره "دو سالِ" دیگر قابل تمدید است. با اتمام زمان، تمدید مدت تفاهم نامه بناء به توافق طرفین امکان پذیر خواهد بود و هر یک از طرفین می تواند "شش ماه" قبل تر قصد خود را مبتنی بر فسخ این تفاهمنامه به صورت کتبی اعلام کند. در این صورت تفاهم نامه شش ماه پس از دریافت چنین قصدی، فسخ شده تلقی خواهد شد بنابراین تعهدات و موارد از پیش انجام شده و یا در حال انجام، مشمول حق فسخ نخواهند بود

در صورت بروز عوامل و حوادث غیر ارادی و سایر عوامل خارج از حیطه اختیار طرفین از قبیل جنگ، زلزله، سیل، آتش سوزی، اعمال تحریم های اقتصادی، تصویب قوانین و ممنوعیت های قانونی و دستورالعمل های اضطراری و اجرایی محدود کننده که اعمالً موضوع تفاهم نامه را منتفی یا دچار اختلال یا غیر عملی کندد، هر یک از طرفین تا رفع مانع از انجام مفاد تفاهمنامه معاف بوده و تمام تعهدات طرف ها معلق می شود مگر اینکه طرف ها به نحو دیگری تصمیم گیری کنند.

نظرات:

loader