1397/08/26 تعداد بازدید: 4250
print

عنوان دوره:  پرورش دهنده زنبور عسل   (Honeybee breeder)

کد ملی آموزش شغل:  612320630590001

 

آشنایی با دوره/حرفه آموزشی:

شرح شغل:

پرورش دهنده زنبور عسل شغلی است از حوزه دامپروری که دارای شایستگی هایی از قبیل بررسی طرح توجیهی و اقتصادی پرورش زنبور عسل ، بررسی گونه ها و نژادهای زنبور عسل ، بررسی ساکنین کندو و ارزیابی وضعیت کلونی ، استفاده از وسایل و ابزار آلات زنبورداری ، تثبیت برگ آج موم و شان در قاب، تکثیر کندوهای زنبور عسل ، ادغام کردن کندوها ، بررسی محیط های مورد بهره برداری زنبور ، مدیریت بیماری ها و آفات زنبور عسل، مدیریت در پرورش و نگهداری زنبور عسل ، برداشت محصولات ، بازاریابی و فروش محصولات . این حرفه با مشاغلی از قبیل پرورش دهنده ملکه زنبور عسل در ارتباط است.

مدت دوره آموزش: آموزش حرفه پرورش دهنده زنبور عسل به مدت 200 ساعت که 78 ساعت آن به مطالب نظری و 122 ساعت اختصاص به کار عملی دارد (بر این اساس با توجه به ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی که می تواند در شیفت صبح، شیفت بعد از ظهر یا یکسره برنامه ریزی و اجرا شود، طول دوره آموزشی بین 1.5 تا 2.5 ماه خواهد بود)

ویژگی کارآموز:

حداقل شرایط جسمانی: سلامت کامل جسمانی و روانی.

 حداقل مدرک تحصیلی: پایان دوره راهنمایی (پایان دوره متوسطه اول)

 جنسیت: هم زنان و هم مردان می توانند در این دوره شرکت نمایند.

  شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره های آموزشی 15 سال تمام می باشد.

پیش نیاز مهارتی: این دوره پیش نیاز لازم ندارد.

 

 

مسیر ارتقاء  و تکمیل مهارت:

 

کارآموز پس از طی دوره آموزشی جایگاه خود را در حیطه مهارتی شغل زنبورداری پیدا کرده و خواهد آموخت که چگونه به سطح زنبوردار ارتقاء پیدا کند. این فرد که مهارت آموخته ی پرورش زنبور عسل است، می تواند بررسی کند که  آیا آموختن مهارت اصلاح نژاد زنبور عسل برایش جذابیت دارد و در این صورت چگونه باید به این سطح مهارت برسد. او می تواند با گذراندن دوره آموزشی در استاندارد های دیگر در این گروه شغلی به ارتقاء دانش و مهارت های تخصصی خود  توفیق یابد و در هر یک از این سطوح بسته به نیاز بازار کار منطقه ای در دوره های پیشرفته تری نظیر استحصال کننده زهر زنبور عسل ، پرورش دهنده ملکه زنبور عسل، تکنسین اصلاح نژاد زنبور عسل، تکنسین فرآوری محصولات زنبور عسل، تولید ژل سلطنتی(رویال) از زنبور عسل، تولید کننده بره موم از زنبور عسل،تولید گرده گل از زنبور عسل ، فن ورز تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل، مدیریت کنترل، تکثیر و به کارگیری بهداشت درپرورش زنبور عسل، مدیریت بیماری های زنبور عسل، که استاندارهای آموزش مهارتی آن در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین شده و کد بین الملی سازمان جهانی کار ILO را احراز نموده شرکت نمایند و علاوه بر افزایش سطح آگاهی های علمی و عملی خود، از مدارک معتبر مورد نیاز بازارکار دنیا بهره مند شوند.

مهم ترین استانداردهای آموزشی و مشاغل مرتبط با دوره:

     استاندارد پرورش دهنده زنبورعسل از جمله استانداردهای کارآموزی است که ماحصل آموختن آن، کسب مهارتی است که یک فرد زنبوردار جهت زنده مانی زنبور و بالا بردن میزان محصول و تأمین رفاه زنبور، به آن نیاز دارد و برای این مهم برنامه ریزی لازم را صورت داده و نقشه راه را اجرا می کند.

شغل مذکور با مشاغل بالادستی پرورش دهنده ملکه تجاری زنبورعسل برای تامین ملکه زنبورستان و شغل تولید کننده کندو و وسایل زنبورداری و لباس مخصوص زنبورداری و مراکز خدمات زنبورداری و شغل تولید کننده آج موم و غیره و با شغل پایین دستی فروشنده محصولات زنبورعسل و مراکز خدمات زنبوردرمانی و غیره در ارتباط است.

وظایف اصلی شغل:

-         شناخت راه های نگهداری و پرورش زنبور عسل

-         استفاده صحیح از وسایل، تجهیزات و ابزارآلات

-         شناسایی و بهره برداری از راه های نوین زنبورداری

-         فراوری و استحصال محصولات زنبور عسل

-         بازاریابی و فروش محصولات زنبور عسل

-         پرورش و مواظبت ملکه زنبور عسل

-         شناسایی مناطق مناسب پرورش زنبور عسل و گیاهان تولید کننده شهد و تولید کننده گرده

-         رسیدگی به امور بهداشتی و زیست محیطی زنبور عسل

-         بررسی نیازهای محله ای و منطقه ای در زمینه پرورش زنبور عسل

 

 

وضعیت کنونی وآینده شغلی: ( از نظر: اشتغال- سرمایه مورد نیاز-حمایتهای مالی و قانونی)

    کشور ایران به علت داشتن اقلیم چهار فصل مطلوب ترین شرایط نگهداری و پرورش زنبور عسل را دارد. پرورش زنبور عسل در صورت رعایت اصول علمی پیشه‌ای بسیار سودآور است اما نباید این نکته را فراموش کرد که زنبوردار در صورتی درآمد خوبی به دست می آورد که تمامی محصولات زنبورستان خود را برداشت نماید.  درخصوص شرایط آتی و آینده شغلی این حرفه باید گفت توسعه آن در سطح کلان اقتصادی در آینده منوط به تحول و پیشرفت کشور در  صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می باشد.

میزان سرمایه مورد نیاز و اقدامات لازم جهت خوداشتغالی در این حرفه:

     به منظور خوداشتغالی در پرورش زنبور عسل، می بایست نسبت به اخذ مجوز کار (پروانه بهره برداری) اقدام نمود. بدین منظور می بایست در سرشماری سالیانه جهاد کشاورزی، تعداد حداقل 40 کندو داشته باشید. بعد از سرشماری به تعاونی فراگیر منطقه معرفی خواهید شد و شرایط واحد زنبورداری شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس درصورت دارا بودن شرایط، علاوه بر عضویت در تعاونی مربوطه، پروانه زنبورداری اخذ خواهید نمود. شایان ذکر است از شرایط مورد نیاز جهت عضویت در تعاونی دارا بودن مدرک مهارتی در حرفه پرورش زنبور عسل است.

     برای راه اندازی یک واحد زنبورداری با حدود 300 کندو، نزدیک به 100 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است که اغلب آن مربوط به هزینه های ثابت است. اگر اقدام به استخدام نیرو نمائید می توانید ظرفیت را تا 500 کندو بالا ببرید.

 ملزومات راه اندازی یک واحد زنبورداری:

     برای راه اندازی یک واحد زنبورداری بر اساس ظرفیت آن به تعداد مناسب کندو نیاز است. قسمت های مختلف یک کندو از پائین به بالا شامل تخته تحتانی، طبقه، پنجره ملکه، قاب ها و زیرسازی آن ها، صفحه جدا کننده ، سرپوش می باشد. همچنین اهم ابزار آلات زنبورداری شامل: لباس کار زنبورداری، ظروف تغذیه، موم ذوب کن،اکستراکتور، ظروف تصفیه عسل، تخته موم دوز، توری، دودی یا دودکن، کاردک زنبورداری، کلاه، قفس ملکه، بچه گیر.

میزان درآمد شاغل:

        نمی توان برای یک زنبور دار درآمد ثابت و مشخصی تعیین کرد، زیرا عوامل متعددی در این مسئله دخیل هستند که مهم ترین آنها میزان تجربه و توانایی مدیریت می باشد. اما بصورت تخمینی و کلی می توان گفت که یک زنبوردار با 250 کندوی زنبورعسل می تواند امورات یک خانواده 4 نفره و متوسط را اداره کند.     به علاوه شغل زنبورداری حاشیه سود خوبی دارد، در صورتی که زنبوردار تمام محصولات خود را برداشت نماید می تواند این حاشیه سود خود را امن کند.

مزایای دریافت گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای کد استاندارد بین المللی مشاغل (2008-ISCO) می باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره مند گردند.

یکی از مزایای مذکور قابلیت ترجمه رسمی گواهینامه های صلاحیت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و ارائه آن در کشورهای عضو سازمان بین المللی کار (ILO) می باشد. از مزایای دیگر آن قابلیت ارائه به سازمان تأمین اجتماعی با هدف استفاده از بیمه های مربوط به صنایع ساختمان و تفاهم نامه های قالیبافان و بافندگان فرش و بیمه بیکاری می باشد.

نظرات:

loader